23 september 2022

Ett lyft för den offentliga gastronomin

Tillsammans med Electrolux Professional deltog Steeltech vid den senaste upplagan av White Guide Junior/Senior-galan, som ägde rum på Clarion Hotel Sea U i Helsingborg den 20 september. Då för att i första hand hedra kategorin Årets Skolkock, som Electrolux Professional stod som sponsor för.

White Guide Junior tog sin början 2013 och är i dag Sveriges ledande tävling inom offentlig gastronomi. Varje år besöker och bedömer en jury cirka 300 förskolor, skolor och äldreboenden i jakten på de bästa och mest hållbara offentliga måltiderna i Sverige. Electrolux Professional delade vid årets evenemang ut priset i kategorin “Årets Skolkock”, som är ett av priserna inom huvudkategorin “Årets Skolrestaurang”.

– Det är givetvis ett stort nöje för mig och mina kollegor att som partner delta i detta evenemang. Vi behöver värna om kvalitén inom den offentliga måltiden. Det finns otroligt många duktiga kockar inom segmentet storkök, som varje dag lagar innovativ, god och hållbar mat till våra skolor och äldreboenden. Dessa kockar ska premieras och hyllas, säger Robin Bosma, Head of Sales, Foodservice Sweden, Electrolux Professional AB.

Priset till Årets Skolkock gick till Louice Karlsson, Lillhagaskolan i Nykvarn, som vann en heldagsupplevelse i Framtidens kök med bland andra Sebastian Gibrand inklusive övernattning för fyra personer i Stockholm. Motiveringen löd: ”För din starka tro på att mat faktiskt kan förbättra världen, en liten tugga i taget. Du är kocken som aldrig ger upp, oavsett om det gäller att minska matsvinnet eller få en matgäst att våga något nytt.”

Utöver Årets Skolkock delades det även ut priser i ett 15-tal andra kategorier inom offentlig gastronomi. Kvällens festligheter föregicks även av en utställning, där folk i branschen träffades för att visa upp produkter, mingla och knyta kontakter.

Richard Thomson, försäljningsansvarig på Steeltech Försäljning, deltog vid evenemanget.

– Såsom Excellence Partner till Electrolux Professional i södra Sverige var det viktigt för oss att vara representerade, träffa branschfolk och på samma gång sprida vårt budskap om att vi är en komplett leverantör inom storköksutrustning. Något som jag tycker framgick på ett bra sätt. Vi knöt många värdefulla kontakter, säger Richard.

– Att dessutom få vara med och dela ut priset till Årets Skolkock var givetvis extra kul. Galan, vars syfte är att höja kvalitén på skolmaten samt höja statusen för landets skolkockar, är helt i linje med vår ambition att lyfta den offentliga gastronomin. Vi får inte glömma bort alla ”hjältekockar” inom den offentliga gastronomin. Arbetet som görs där är oerhört viktigt sett ur ett folkhälsoperspektiv, säger Richard Thomson.

 

I bild: Richard Thomson, säljchef Steeltech, ihop med vinnaren av Årets Skolkock 2022, Louice Karlsson, Lillhagaskolan i Nykvarn samt Alexandra Sjögren, Marketing Specialist Electrolux Professional.